Kan Pinterest belangrijk zijn voor je blog?

Pinterest is een visueel wonderland met afbeeldingen van alles, van doe-het-zelf-eetkamertafels gemaakt van teruggewonnen schuurhout tot inspirerende citaten bovenop foto’s van zonsondergangen op de oceaan. De site, die wordt beschreven als een visueel bookmarking- en ontdekkingsplatform, is een virtueel prikbord met ideeën op internet en gedeeld door gemaakte Pinterest-borden. Pinterest is opgericht in 2010 en is volgens de sociale media gigant gegroeid van 5.000 gebruikers in het eerste jaar tot 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in 2015.

Bloggen en Pinterest

Het verband tussen Pinterest en bloggen is glashelder en kan de meeste bloggers aanzienlijk ten goede komen. SEO, of zoekmachineoptimalisatie, helpt blogger-inhoud te worden gezien door de miljoenen potentiële lezers die elke dag zoekopdrachten uitvoeren op sites zoals Google en Bing. Stel je voor dat Pinterest nog een plek is waar potentiële lezers je inhoud kunnen vinden en delen, maar in plaats van te zoeken op Google of Bing, zoeken ze op Pinterest zelf. Dit zijn voor veel marketeers interessante mogelijkheden voor een bijdrage aan hun social media marketing. Mocht dit wel interessant voor jouw bedrijf maar mis je de kennis of is het te tijdrovend? Dan is Pinterest uitbesteden wellicht een oplossing.

Je kunt op Pinterest zoeken met de uitdrukking ‘regenboogverjaardagstaart’. In plaats van een lijst met gerelateerde links te ontvangen zoals je dat zou doen op Google, krijgt je foto na foto van gerelateerde afbeeldingen te zien. Als je op deze afbeeldingen klikt, ga je naar je blogposts die verband houden met jouw zoekopdracht!

Pinterest-inhoud maken

Dus hoe verschijnt een afbeelding die aan een bericht is gekoppeld in de eerste plaats op Pinterest? In tegenstelling tot de zoekresultaten van Google die door Google zelf worden geleverd, wordt Pinterest-inhoud volledig gevuld door andere Pinterest-gebruikers. Elke gebruiker maakt Pinterest Boards, themacategorieën die pinnen bevatten die gerelateerd zijn aan dat thema.

Een andere belangrijke manier om de kracht van Pinterest te benutten, is door visueel aantrekkelijke foto’s en afbeeldingen op te nemen in al je blogposts. Als je wilt dat lezers je inhoud op Pinterest delen, moet je een afbeelding toevoegen die kan worden vastgezet.

Neem de tijd om op Pinterest te zoeken om een idee te krijgen van de soorten afbeeldingen die je het snelst in de gaten houden. Zijn er bepaalde kleuren die de aandacht trekken? Heb je de neiging om op afbeeldingen met over elkaar geplaatste koppen te klikken? Neem de tijd om te spelen met de afbeeldingen van je blogposts en kijk welke artikelen de meeste interactie krijgen van de Pinterest-community. Bedrijven kiezen er ook vaak voor het Pinterest uitbesteden aan een marketeer die over veel Pinterest kennis beschikt. Dit kan een snelle en eenvoudige oplossing zijn voor de juiste social media marketing.

Young business woman in white dress sitting at table in cafe and writing in notebook. Asian woman talking smartphone and cup of coffee. Freelancer working in coffee shop. Vintage effect style pictures

Social media blijft nog steeds een heel persoonlijke ervaring en iedereen zal deze platforms op een iets andere manier gaan gebruiken. Het duidelijk dat Pinterest absoluut kan bijdragen aan Social media marketing. Je kunt ervoor kiezen om je Pinterest uit te besteden aan een marketeer of je gaat zelf beginnen met bloggen via het social media platform Pinterest.